O VIĐENjU HRISTA

SVETI IGNjATIJE BRJANČANINOV
ASKETSKI OGLEDI

O VIĐENjU HRISTA

Hoces li da vidis Gospoda Isusa Hrista? Dodji i vidi! (Jn 1,46), kaze Njegov apostol.

Gospod Isus Hristos je dao obecanje da ce biti sa Svojim ucenicima do svrsetka vijeka (Mt 28,20). On je – sa njima; u svetom Jevandjelju i tajnama Crkve.[1] Njega nema za one koji ne veruju u Jevandjelje: oni ga ne vide, buduci da su oslepljeni neverovanjem.

Hoces li da cujes Hrista? On ti govori Jevandjeljem. Nemoj zanemariti Njegov spasiteljski glas: udalji se od grehovnog zivota, i pazljivo slusaj Jevandjelje Hristovo, koje je – zivot vecni.

Hoces li da ti se javi Hristos? On cete nauciti kako to da dobijes. Ko ima zapovijesti Moje i drzi ih, to je onaj koji Me ljubi; a koji Mene ljubi, toga ce ljubiti Otac Moj; i Ja cu ga ljubiti i javicu mu se sam (Jn 14,21).

Ti si usinovljen Bogu, kroz tajnu svetog krstenja, ti si stupio u najtesnje jedinstvo sa Bogom, kroz tajnu svetog pricesca; sacuvaj usinovljenje, sacuvaj jedinstvo. Cistotu i obnovljenje koje ti je donelo sveto krstenje ozivljavaj pokajanjem, a zajednicu sa Bogom cuvaj ziveci po Jevandjelju i sto je moguce cesce se pricescujuci svetim Hristovim tajnama. Ostanite u Meni, i Ja cu u vama (Jn 15,4), rekao je Gospod. Ako zapovijesti Moje odrzite, ostacete u ljubavi Mojoj (Jn 15, 10). Koji jede Moje tijelo i pije Moju krv u Meni prebiva i Ja u njemu (Jn 6, 56).

Cuvaj se uobrazilje koja ti moze stvoriti predstavu da vidis Gospoda Isusa Hrista, da ga mozes opipati, obuhvatiti. To je – prazna igra naduvene, gorde tastine! To je – pogubna samoobmana![2] Ispunjavaj zapovesti Gospodnje – i na cudan nacin videces Gospoda u sebi, u svojim osobinama. Tako je video Gospoda u sebi sveti apostol Pavle: njemu je bilo potrebno to vidjenje radi hriscana; oni koji ga nisu imali nazivali su ga nedostiznim stanjem, koje je potrebno hriscanima.

Ako ti zivis grehovnim zivotom, udovoljavas svojim strastima, i ujedno mislis da volis Gospoda Isusa Hrista, onda te Njegov bliski prijatelj, koji je lezao na Njegovim grudima u vreme Tajne vecere, izoblicava u samoobmani. On kaze: Onaj koji govori: Poznao sam ga, a zapovijesti njegove ne drzi, laza je, i u njemu istine nema; A koji drzi rijec njegovu, zaista je u njemu ljubav Bozija dostigla savrsenstvo (1 Jn 2,45).

Ako ispunjavas svoju grehovnu volju i time narusavas jevandjelske zapovesti: Gospod Isus Hristos ce te ubrojati medju one koji ga ne ljube. Ko mene ne ljubi, govori On, rijeci moje ne drzi (Jn 14,24).

Nemoj da pojuris bez rasudjivanja, ne ispitavsi savesno svoje haljine, u starim, smrdljivim dronjcima u brak sa Sinom Bozijim, u sjedinjenje sa Njim, iako si i ti pozvan u taj brak, u koji je pozvan svaki hriscanin. Postoje takve sluge tog Gospodara doma, koje ce ti svezati ruke i noge, i bacice te u najkrajnju tamu, daleko od Boga (Mt 22, 11-13).

Sluge u ciju se vlast predaje drski, pokajanjem neocisceni, nahranjen tastinom i visokoumljem, trazilac ljubavi i ostalih uzvisenih duhovnih stanja – jesu demoni, odbaceni andjeli. Tama najkrajnja – to je slepilo ljudskog duha, strasno, telesno stanje. Greh i pali duhovi vladaju u coveku koji se nalazi u tom stanju. On je lisen moralne slobode: njegove ruke i noge su vezane. Vezivanje ruku i nogu oznacava gubitak sposobnosti za bogougodni zivot i duhovno napredovanje. U tom stanju nalaze se svi samoobmanuti. Iz tog bednog stanja, covek izlazi tako sto saznaje svoju zabludu, odbacuje je i stupa na spasonosno popriste pokajanja.

Tezak je izlazak iz samoobmane. Na vratima stoji straza; vrata su zakljucana glomaznim snaznim katancima i rezama. Katanci i reze – gordost samoobmanutih, koja je duboko skrivena u srcu, njihova sujeta, koja je pocetni razlog njihove delatnosti, licemerje i lukavstvo, kojima se prikriva gordost i sujeta, kojima se oni oblace u masku dobronamernosti, smirenja, svetosti. Nerazorivi pecat – smatranje delovanja samoobmane za blagodatno delovanje.

Moze li onaj koji se nalazi u samoobmani, u oblasti lazi i obmana, biti onaj koji ispunjava zapovesti Hristove, koje su istina od Istine – Hrista? Onaj koji simpatise laz, koji se nasladjuje lazju, koji prihvata laz, koji se u duhu sjedinio sa lazju, moze li saosecati sa istinom? Ne! On je mrzi, postaje njen izbezumljeni neprijatelj i progonitelj.

Kakvo ce biti vase stanje, nesrecni mastari, koji mislite za sebe da ste proveli zemaljski zivot u Bozijem zagrljaju, kada vas pogode Spasiteljeve reci: Nikad vas nisam znao; idite od mene vi koji cinite bezakonje (Mt7,23).

Istinski moj prijatelju u Gospodu! Idi ka Gospodu Isusu Hristu, priblizavaj mu se putem jevandjelskih zapovesti; upoznaj ga kroz njih, njihovim ispunjavanjem pokazuj i dokazuj svoju Ljubav ka Gospodu Isusu. On ce ti se sam objaviti, objavice ti se u dan i cas koji je poznat jedino Njemu. Zajedno sa tom objavom, izlice u tvoje srce neiskazanu ljubav prema Sebi. Bozanska ljubav – ne bilo sta drugo, sto licno pripada palom coveku: ona je – dar Svetog Duha (Rim 5,5), koji salje jedino Bog u sasude koji su ocisceni pokajanjem, u sasude smirenja i celomudrenosti.

Poveri sebe Gospodu, a ne sebi: to je daleko pouzdanije. On je – tvoj Sazdatelj. Kada si se ti podvrgao najgorem padu, On je radi tebe primio covecansku prirodu, predao je Sebe na kaznu radi tebe, za tebe je prolio krv Svoju, tebi je objavio Svoje Bozanstvo – sta On jos nece uciniti za tebe? Pripremi se za Njegove darove ociscenjem sebe: to je tvoj posao. Amin.



NAPOMENE:

1. Svestenomucenik Petar Damaskin kaze: “Hristos je sakriven u Jevandjelju. Onaj ko hoce da ga nadje mora prodati sve svoje imanje i kupiti Jevandjelje, kako bi ne sidzo nasao Hrista citanjem nego kako bi ga primio u sebe podrazavanjem Njegovog zivota u svetu. Onaj koji trazi Hrista, govori sveti Maksim, mora ga traziti ne izvan, nego unutar sebe, to jest, mora biti telom i dusom, kao Hristos, bezgresan koliko je coveku moguce.” Sveti Petar Damaskin, knjiga prva, “O cetvrtom vidjenju”, Dobrotoljublje, tom 3.

2. Taj vid samoobmane sveti asketski pisci nazivaju samomnjenjem. Sveti Jovan Karpatski ovako opisuje samomnjenje: “Samomnjenje je hranjenje duse sujetom i sujetno nadimanje uma.” Jovan Karpatski, glava 49, Dobrotoljublje, tom 4. O toj vrsti samoobmane sveti apostol Pavle kaze: Niko da vas ne obmanjuje toboznjom poniznoscu i sluzenjem andjelima, upustajuci se u ono sto nije vidjeo, i uzalud nadimajuci se tjelesnim umom svojim (Kol 2,18). Sveti Grigorije Sinajski je rekao: “Oni koji govore na osnovu svojih pomisli, pre cistote su se prelestili duhom samomnjenja. Na takve se odnose reci Prica: Jesi li vidio covjeka koji misli da je mudar? Vise ima nadanja od bezumnoga nego od njega (Pr2b, 12).” Sveti Grigorije, glava 128, Dobrotoljublje, tom 1.

%d bloggers like this: