PREDGOVOR

SVETI IGNjATIJE BRJANCANINOV
ASKETSKI OGLEDI

PREDGOVOR

Citalac koji poznaje predanje Pravoslavne Crkve, lako ce uvideti da je u “Ogledima”, koji su pred njim, izlozeno ucenje svetih otaca o nauci nad naukama,[1] o monastvu – ucenje uskladjeno sa savremenim potrebama. Glavna razlika izmedju zivota drevnog i zivota danasnjeg monastva je u tome sto su monasi prvih vekova hriscanstva bili rukovodjeni bogonadahnutim uciteljima, a sada – kako primecuje prepodobni Nil Sorski zajedno sa drugim kasnijim ocima – monasi moraju da se rukovode najvise Svetim pismom i delima otaca, jer je zivih sasuda bozanstvene blagodati veoma malo. Objasnjenje te smernice i njene neophodnosti je osnovna tema “Ogleda” u svoj njihovoj obimnosti.

Clanci, od kojih se sastoji moja knjiga, pisani su u razna vremena, razlicitim povodima, a najpre povodom asketskih pitanja koja su se radjala medju monasima i bogoljubivim mirjanima sa kojima sam duhovno bio povezan. Zavrsavajuci moje ovozemaljsko stranstvovanje, osecao sam obavezu da iznova pregledam, ispravim, dopunim, saberem i izdam sve clanke, koje sam napisao u cinu arhimandrita.[2] Postoje dva razloga zbog kojih sam smatrao to svojom obavezom: prvi je taj sto su mnogi clanci vec bili rasprostranjeni u rukopisima sa manjim ili vecim pogreskama, a drugi, jer sam se osecao duznim da hriscanskoj zajednici podnesem izvestaj o mom sagledavanju obecane zemlje, koja toci duhovne darove i blaga, o dozivljaju monaskog zivota, onakvog kakav je u svetom predanju Pravoslavne Crkve i kako nam je, po promislu Bozijem, dato da ga sagledamo u zivotu nekoliko njegovih zivih predstavnika.

Na kraju mi ostaje da molim citaoce za snishodljivost prema oskudnosti moga uma i molitvu za ubogu dusu moju.

Episkop Ignjatije 1865. godine .


NAPOMENE:

1. Prepodobni Kasijan Rimljanin. O skitskim ocima i o rasudjivanju, Dobrotoljublje, tom 4.

2. Sveti Jovan Damaskin, na kraju svog zivota, osamivsi se u lavri prepodobnog Save, sakupio je sve sto je napisao u toku svog zivota i brizljivo sve pregledao i ispravio, kako bi ucinio svoja dela sto razgovetnijim.Takav postupak coveka ispunjenog bozanstvenom blagodacu, podstakao je autora Asketskih ogleda da ucini isto. Zitija svetih, 4. decembar. Zitije svetog Jovana Damaskina.